úterý 19. dubna 2016

Jste uzavřená a bojíte se hovořit před lidmi? Můžete to zlepšit!

Dostala jste novou pracovní nabídku, která vyžaduje hovořit před více lidmi, a vy se toho velmi obáváte? Strach mluvit před lidmi a uzavřenost spolu úzce souvisí. Ačkoliv se tento problém netýká jen žen, ale také mužů, ženy s tím bojují častěji. Strach, pocení, návaly a někdy dokonce i koktání a zasekávání se, to vše se může přihodit a vy se tak dostanete do ještě většího stresu. Na druhou stranu hovořit před větším množstvím lidí není jednoduché a chce to určitou dávku odvahy a do jisté míry také cvik.

Hovořit před lidmi není snadné

Vyšší pracovní pozice s sebou nesou jistou odpovědnost a také schopnost hovořit se svými podřízenými. Často budete nucena uspořádat porady nebo školení pro zaměstnance. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že jen málokdo dokáže hovořit před lidmi plynně a suverénně bez předchozího cviku. Své o tom ví třicetiletá Aneta z Prahy. „Vždy jsem měla problém hovořit před více lidmi, už ve škole mě to stresovala a já zapomněla, co jsem chtěla říci. Přitom mezi přáteli mi to problém nedělá, naopak všichni říkají, že jsem upovídaná. Bohužel mě to dost limituje v práci, odmítla jsem kvůli tomu vedoucí funkci v práci, protože bych to prostě nezvládla,“ vysvětluje svůj příběh Aneta. S tímto problémem se setkává mnoho žen. Často se raději vzdají skvělé pracovní nabídky. Přitom se s tímto problémem dá pracovat.

Obraťte se na odborníky

Hovořit před lidmi se můžete do jisté míry naučit. Podívejte se, zda ve svém okolí nenaleznete vhodný kurz. Doporučujeme vyzkoušet služby Therapy Center zde, které se mimo jiné zabývá profesionálním rozvojem žen a dívek. Na kurzu získáte praktické a cenné rady, které Vám pomohou s tímto problémem. Je pravda, že do jisté míry je strach z mluvení před lidmi spojen s uzavřeností a také nedostatečným sebevědomím. Vše souvisí se vším. Vaši povahu nezměníte, ale můžete se naučit pracovat se stresem a více si věřit. Je to podobné, jako s řízením auta. Nejprve se budete hodně bát, zpočátku pro Vás bude každá jízda utrpení. Máte nyní dvě možnosti. Buď přestanete jezdit úplně a tím ztratíte možnost řídit a osamostatnit se, nebo ten strach překonáte a za pár týdnů už to bude rutina.

Jak na to?

Váš strach a úzkost můžete do jisté míry omezit tím, že se dobře seznámíte s tématem, o kterém budete hovořit. Také přátelská atmosféra mezi zaměstnanci Vám dodá více kuráže. Pokud se teprve rozhodujete, zda nabídku vedoucí pozice přijměte, nebo jste ji již odmítla, stejně se zkuste s tímto problémem bojovat. Praktický kurz Vám pomůže s mluvením a přednášením před lidmi. Odborníci poukazují, že je třeba mít především velmi dobré znalosti a také seznámit se svým „publikem“. Budete hovořit před studenty (ve škole), před seniory nebo kolegy z oboru? Svoji řeč přizpůsobte cílové skupině, aby pro ně byla relevantní a zajímavá. Před svou řečí se dostatečně napijte a mějte sklenku s vodou neustále po ruce. Může Vám být nápomocná nejen tehdy, když Vám vyschne v krku, ale také když ztratíte nit. Zhluboka se nadechněte a nepředstavujte si žádné tragické scénáře. Svou řeč vždy začněte trochu uvolněně (představíte se a můžete k tomu vložit vlastní příběh, hádanku nebo otázku, která vybídne publikum, aby Vás více vnímalo).

Michaela je velmi uzavřený člověk, nikdy nevyhledávala společnost a nejlépe se cítila sama. Jejím snem však bylo stát se lektorkou cizích jazyků, které ji vždy moc bavily. Musela se tedy naučit hovořit před lidmi (svými studenty). „První rok jsem chodila domů skoro s brekem, byla jsem nervózní, rudá a hrozně unavená. To trvalo vždy prvních deset minut, pak to ze mě nějak spadlo, přesto jsem se cítila psychicky dost zničená. Nakonec jsem vyhledala pomoc odborníka a velmi mi to pomohlo. Stále jsem ráda sama se sebou, ale už se nestresuji tím, že musím hovořit s více lidmi. Díky tomu mohu vykonávat svou práci a jsem a to moc ráda.“ Nezapomeňte, že každá žena je jiná. Vyhledejte odborníka a společně najdete tu nejlepší cestu, jak je řešit.

Therapy Center tým

Žádné komentáře:

Okomentovat